I starten af maj "rykker" de børn, der fylder 6 år i det kommende år, op i vores interne storgruppe. Børnene vænner sig her til at blive defineret som de store og vokser med opgaven.
Omkring juni måned inviterer vi til et kort orienteringsmøde om storgruppen. På mødet fortæller og uddyber vi Hvidovre Kommunes fælles arbejdsgrundlag for arbejdet med overgange i børn og unges liv. Vi taler også med forældrene om hvilke distriktsskoler, børnene hører til.
I august måned modtager forældrene et informationsbrev om storgruppen. I dette har vi kort beskrevet, hvad vi vægter pædagogisk og socialt i arbejdet med børnene, og hvad forældrene kan gøre for at hjælpe deres barn med at blive klar til SFO og skole.
Kompetencer som styrkes i storgruppearbejdet
I perioden september og frem til maj, arbejder vi én gang om ugen målrettet med at gøre børnene klar til start på SFO og skole. I starten vil børnene være stueopdelt og omkring 1. februar vil alle "storgruppebørn" blive samlet til en "storgruppe". I marts og april vil storgruppen øve en teater/danseforestilling, som vises til forældrene ved afslutningsfesten.
I storgruppen arbejder vi pædagogisk bl.a. med flg. kompetencer:
Her er nogle eksempler på hvad der er vigtigt at kunne, når man starter i SFO/skole: